logo ontwerplab

rebuilding education

verbouwing aula middelbare school pleincollege bisschop bekkers
eindhoven
1995

In het kader van het nieuwe middelbaar onderwijssysteem Profielfase 2 ligt er op het Pleincollege Bisschop Bekkers een vraag naar uitbreidingsmogelijkheden voor individuele studie. Het programma van eisen dat opgesteld is voor de aula op de eerste verdieping, omvat een 'stilteruimte', een bibliotheek en een ruimte waar computers opgesteld kunnen worden.
De ruimtelijke afbakening van de stilteruimte vindt plaats met behulp van halftransparante kunststof kamerbeplating. Naast een akoestische afscheiding garandeert dit materiaal een optimaal gebruik van het aanwezige daglicht dat via de patio en het dakraam door kan dringen tot in de gebieden die niet direct grenzen aan daglichtvoorzieningen. De wand is opgebouwd uit tientallen nissen met individuele werkplekken.
De bibliotheek is zo compact mogelijk gemaakt. Het is eerder een afhaalcentrum (snel-weg) van verplichte literatuur. Het geleende boek kan in de aangrenzende stilteruimte bestudeerd worden of elders. Door het lenen en lezen van boeken te scheiden (zoals nu niet het geval is) wordt de rust in de studieruimte gewaarborgd. De bibliotheek vormt de (akoestische) buffer tussen de stilteruimte en de rumoerige aula.
De opening van de bibliotheek wordt bekroond door de bibliothecaresse, die naast de inname en uitgifte van de boeken, op panoptische wijze controle uitoefent over haar bibliotheek en de aangrenzende ruimtes. Met sluitingstijd rolt zij haar troon in de bibliotheek (zij schuift haar stoel aan) en samen met het opentrekken van de uittrekselkast vormt dit de afsluiting van de bibliotheek.
Er is behoefte aan een ruimte waar een aantal computers opgesteld staan, waar leerlingen zelfstandig achter kunnen werken. Af en toe moet er ook informaticales gegeven kunnen worden. Om zoveel mogelijk ontmoetingsruimte te handhaven, is er gekozen voor een U-vormige halftransparante ruimte. De wanden aan de binnenzijde van de U-vorm kunnen ontkoppeld worden, vervolgens dubbelgevouwen en tegen elkaar geschoven sluiten zij het centrum van de U af, waardoor er een lokaal ontstaat dat even groot is als het huidige computerlokaal.
De ruimte tussen de bibliotheek en het computerlokaal is gereserveerd voor de belangrijkste historisch bepaalde functie van een aula: het samenkomen. Hiertoe wordt het computerlokaal omzoomd door lange banken die met kunstgras bekleed zijn en de ruimte verstrooid door de plaatsing van een aantal heerlijk zachte meerpersoons zitzakken.

http://www.ontwerplab.nl/files/gimgs/th-27_eindhoven-pleincollege-bisschop-bekkers_web_110115_model01.jpg
http://www.ontwerplab.nl/files/gimgs/th-27_eindhoven-pleincollege-bisschop-bekkers_web_110115_model02.jpg
http://www.ontwerplab.nl/files/gimgs/th-27_eindhoven-pleincollege-bisschop-bekkers_web_110115_model04.jpg
http://www.ontwerplab.nl/files/gimgs/th-27_eindhoven-pleincollege-bisschop-bekkers_web_110115_model06.jpg
http://www.ontwerplab.nl/files/gimgs/th-27_eindhoven-pleincollege-bisschop-bekkers_web_110115_model05.jpg
http://www.ontwerplab.nl/files/gimgs/th-27_eindhoven-pleincollege-bisschop-bekkers_web_110115_model03.jpg